ça c'est pour mon goûter pt. 2

2013-11-05 ¤ 20:43:00
 
 
 
Infomöte igår. Fem månader i den stora, stora staden Paris väntar. Vi åker söndagen den 19 januari. Tanken är att vi anländer till Paris under eftermiddagen, får bekanta oss med Svenska Skolan i Paris, lärarna och skolans område för att slutligen bli hämtade av våra värdfamiljer.
 
Problemet med Paris är att utbudet av värdfamiljer är väldigt litet. Vi är nu tio nya elever och det finns tio familjer vi kan placeras i. Därför blev vi igår intervjuade av en kvinna vid namn Britt- Marie.
 
 
Kan inte tänka på annat än videon ovan när jag hör hennes namn. Vi pratade om mellanmål, därav överskriften, som betyder ungefär: det här är till mitt mellanmål (med andra ord: håll fingrarna borta från min mat!). Man får nämligen köpa sina mellanmål själv då matkostnaderna i Paris ligger ca 30% över de svenska matkostnaderna.
 
 
 
Självklart blev jag hur nervös som helst och babblade som aldrig förr. Hon måste trott jag var galen. När hon precis sagt att folk som dricker alkohol blir dumma i huvudet frågar jag henne om hon vande sig vid att hitta rätt i Paris snabbt och förklarade att jag gick ju för tusan vilse i Malmö och då var jag nykter! Insåg sedan hur det lät och försökte förklara bort det genom att säga att jag inte dricker så ofta. Well, det gick åtminstone bra tills det eskalerade..
 
Senare var det föräldramöte. Mycket information. Vi kommer att ha våra lektioner i en fransk, halvprivat, katolsk skola. Dock på svenska. De enda franska skolregler vi behöver följa är mobilförbud och klädkoden som lyder; inga bh-band, axlar eller knän får visas. Fler detaljer kommer jag inte ihåg (eller så har jag förträngt dem). Efter gårdagen kände jag inte längre för att åka men efter ett möte med en fransyska idag insåg jag att det finns inget jag hellre vill än att åka! Varför spendera ett halvår fullt av plugg i Sverige när man kan göra det i Paris?
 
¤ Eila


LEAVE A COMMENT:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0